Tublid koolimeedikud

Eile jagasime NMK-ga välja järjekordse portsu auhindu tublidele noortele ajakirjanikele. Paratamatult mõtlesin koolilehtede, -raadiote ja -televisioonide hindamisele kulunud pooleteise nädala jooksul sellele, kuidas “meie ajal oli ikka rohi rohelisem, taevas sinisem ja linnud laulsid kõrgemalt”.

Sel aastal saadeti konkursile vaid mõnikümmend koolilehte. Kui mina veel ise osalejate hulgas olin, oli konkurents kõva: rinda tuli pista veel vähemalt 40-50 muu kooli häälekandjatega. Auhinnalaud oli meediaväljaannete kingitustest lookas ja kirju. Mis siis nüüd juhtunud on?

Miks koolilehti nii vähe on? Üheltpoolt on arusaadav, et Eestis on toimunud ja toimumas segadusttekitav haridusreform, mille kestel koole on omavahel liidetud, hoopis sulgetud ja nendega veel sadat imeasju tehtud. Ja paberajakirjanduse kõrvale on (taas)tekkinud muud meediumid: kooliraadio on läbi elanud uuestisünni, koolitelevisioon ei ole enam nii võõras teema, järjest tavalisemaks muutuvad klassiblogid.

Loogiline, et osa ettevõtlikest noortest, kes varem ajalehti kokku panid, on suundunud uuemaid ja põnevamaid asju tegema. Ja muidugi on meie iive kolinal langenud, nii et noori ongi vähem. Aga, no tõesti, kas päriselt nii palju vähem? Äkki on noortel lihtsalt teised huvid või ei ole enam meie meedial seda põnevat sära ja kvaliteeti, mida mina kooliajast mäletan?

Teisele küsimusele on kõige lihtsam vastata viitega majandusele. Siis oligi ajalehtedel rohkem raha ja aega, et välja mõelda põnevaid vidinaid, millele oma logo panna ja inimesi üllatada. Mäletan enda kunagisest saagist ägedaid Postimehe kommikarpe, Päevalehe särke, Eesti Ekspressi rattakella ja kosmeetikakotti (mille otstarbest sain aru alles mitu aastat hiljem, kui selliseid imeloomi ka jaekaubandusse ilmus). Mütsidest, saunalinadest, seljakottidest, šokolaadidest, lehetellimustest ja muust rääkimata. Ja muidugi unistuste preemiareis kuhugi ägedasse lähiriiki koos Päris Ajakirjanikega!

Praeguseks on hinnad nii palju tõusnud ja rahandusosakonnad kärbivad oma ettevõtte kulutusi igal võimalikul juhul ja ettekäändel, et see kõik ilmselt jääbki nostalgiliseks minevikumeenutuseks. Tegelesin ka sel aastal sponsorite otsimisega ja paljud meediakanalid, keda mäletasin innukate toetajatena, ei võtnud vaevaks isegi telefonile või kirjale vastata. Õnneks on viimastel aastatel lisandunud ka kooliõpilaste tehtavad raadiod, telesaated ja blogid, nii et toetust saab küsida laiemalt ringilt.

Siinkohal tuleb kindlasti ära märkida väga vinged koolimeedia konkursi toetajad Tartu ülikool, Novaator, Rahva Raamat, Sky Media (SkyPluss ja Retro FM), Swedbank, ERR ning loomulikult Postimees, kes on konkursi ja Meediaklubi algusest saadik olnud meie põhipatroon. Nende ettevõtetega oli väga mõnus suhelda, oli näha ja tunda, et neid tõesti huvitab, et noored jaksaksid ja tahaksid olla ettevõtlikud. Ja parimate noorte ajakirjanike nägusid nähes, kellele eile kingikotte andsime, oli näha, et selline tunnustus innustab neid tubli tööga jätkama.

Selliste säravate silmadega noori tahaks paari aasta pärast näha teleekraanil, kuulda raadios, lugeda trükimeedias või vaadata, kuidas nad korraldavad oma praeguste toetajate sise- või välissuhteid. Ja ikka nii, et neil endiselt silmad säravad – keegi on neisse uskunud ja kinnitanud, et tõesti, meid huvitab, mis teist saab, meid huvitab, et teil hästi läheks. Meid huvitab, et teil oleks äge tulevik. Mind igatahes küll huvitab.


Aga tulemused? Need on NMK Facebooki lehel.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s